نقش بازخورد در ارتباط موثر با دیگران

0 2,881

در تمامی روابط شخصی و اجتماعی شما، مهم‌ترین سنگ محک در مورد ارتباط موثر با دیگران، دریافت و ارسال بازخورد و تشخیص موانع ارتباط مؤثر است. در این مقاله، موضوع ارسال و گرفتن بازخورد در ارتباطِ بین فردی را بررسی می‌کنیم. با خواندن این مقاله، در ارتباط موثر با دیگران، موفق‌تر خواهید بود. با «مدیر شاد» همراه باشید.

ارتباط موثر با دیگران
بازخورد چیست و چه تأثیری در ارتباط موثر با دیگران دارد؟

در زندگی شخصی و کاری، قبل از متهم کردن افراد، داشتن توان ارسال و دریافت بازخورد، اهمیت زیادی دارد. برای این کار، فرصت‌های زیادی مانند گوش دادن به توضیح همکارتان در مورد امور کاری تا صحبت با کودکانتان در مورد طرز رفتارشان، وجود دارد.

کلمه‌ی بازخورد در مباحث مربوط به ارتباطات انسانی کلمه‌ای پرکاربرد است و منظور از آن صرفاً جسور بودن در مواجهه با افراد و یا سر تکان دادن در تأیید حرف آن‌ها نیست، بلکه شنیدن، درک کردن و قبول کردن، در صورت لزوم است. البته این موضوع که گیرنده‌ی پیامِ شما در مسیر بازخورد شما حرکت خواهد کرد یا نه، در اختیار شما نیست و در مورد آن بحث نخواهیم کرد.

چگونه در ارتباط موثر با دیگران بازخوردی قوی داشته باشیم؟

با به‌کارگیری چند تکنیک، توانایی بازخوردتان افزایش خواهد یافت، طوری که با استفاده از آن‌ها در زندگیِ عادی خود ، به زودی فرد بسیار تأثیرگذارتری خواهید شد. به این منظور باید بدانید که:

۱. انجام بازخورد در ارتباطات، یک رفتار نیست بلکه باید با شخصیت فرد ارتباط داشته باشد.

هرچند که ما در دیدار یا مذاکره با افراد، سوابق آن‌ها را در ذهنمان بررسی می‌کنیم ولی بهترین راه برای این‌که بازخوردی صحیح داشته باشیم این است که فقط بر روی رفتار فعلی فرد متمرکز شویم و بر این اساس بازخورد خود را به او ارائه کنیم. این روش، نسبت به هر روش دیگری صحیح‌تر است.

۲. بازخورد شما باید بتواند رفتار طرف مقابل را ازنظر شما برای او شرح دهد. این، یکی از شرایط ارتباط موثر با دیگران است.برای دادن بازخورد صحیح، تعدادی جمله‌های کلیدی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها به بهترین شکل و خطاب به افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید استفاده کنید:

• وقتی شما (فلان کار) را انجام دادید من فکر کردم که (…)

• وقتی شما (فلان چیز) را گفتید، من حس کردم که (…)

• خیلی از (این کاری) که انجام دادید خوشم آمد بخصوص از (…)

• با این (…) گفتنتان، من واقعاً احساس (…) کردم.

۳. بازخورد در ارتباط موثر با دیگران باید تا حد امکان، خاص و مشخص باشد.وقتی کارهایمان درست پیش نمی‌روند بلافاصله به جمله‌ی «هیچ‌چیز به درد نمی‌خورد» متوسل می‌شویم و دست به یک نفی کلی می‌زنیم. این کار را نکنید، به‌طور دقیق به فردی که با او در حال ارتباط هستید بگویید که نسبت به کدام کار او چه احساس و فکری دارید. هرقدر درباره‌ی این موضوع به‌طور مشخص‌تر صحبت کنید؛ بهتر است.

۴. بازخورد باید به‌موقع و در زمان مناسب خودش انجام شود.به‌عنوان‌مثال، شش ماه بعد از وقوع چیزی که شما را خوشحال یا ناراحت کرده، در مورد آن صحبت کردن، کار خوبی نیست. بازخورد باید متعلق به زمان حال باشد و در زمان حال نیز انجام شود، نه در آینده.

۵. برای ارتباط موثر با دیگران، موقع‌شناس باشید!به‌عنوان‌مثال، کسی که به هر دلیلی عصبانی است حتی بازخورد خوب شما را نیز قبول نخواهد کرد، پس باید کمی صبر کنید تا آرام شود و سپس شروع به ارائه‌ی بازخوردتان کنید.
درباره‌ی موقع‌شناسی، تمرین‌هایی وجود دارند که در مقاله‌ها و کارگاه‌ها و در قالب پیشرفت در ادراک عاطفی و ادراک اجتماعی در مورد آن، بازهم صحبت خواهیم کرد.

دریافت بازخورد، ضمن ارتباط موثر با دیگران

برای دریافت بازخورد لازم است که توانایی‌های زیر را در خودتان تقویت کنید:

• اجازه بدهید که دیگران در مورد شما اظهارنظر کنند. به یاد داشته باشید که موقع شنیدن بازخوردِ دیگران، ابتدا این گوش دادن شما است که مهم‌تر است، از این نگران نباشید که فردِ مقابل چه خواهد گفت.

برای این‌که مطمئن شوید بازخورد طرف مقابل را به‌خوبی دریافت کرده‌اید از این جمله‌های کلیدی استفاده کنید (قسمت نقطه‌چین‌ها برحسب موضوعی که در مورد آن صحبت می‌کنید باید پر شود):

«یعنی وقتی می‌گویید…، می‌خواهید خواسته‌تان را که … است بیان کنید و من در این مورد حس می‌کنم که…)»
«آیا درست متوجه شدم؟ زمانی که من … را انجام دادم شما فکر کردید که …»

نقش بازخورد در ارتباط موثر با دیگران

تأکید می‌کنیم که برای ارتباط موثر با دیگران، باید مطمئن شوید که سؤال‌ها و حرف‌های شما بر رفتار فرد متمرکز است نه بر نظری که در مورد شخصیت او دارید. در انجام موفق این کار، میزان هوش هیجانی شما نیز دخیل است. باید بتوانید این موضوع را از طریق خودکنترلی، مدیریت کنید.

در پایان، همیشه از کسی که به شما بازخورد می‌دهد تشکر کنید و سپس ببینید که آیا واقعاً آن بازخورد صحیح است یا خیر و درصورتی‌که صحیح بود، برای رسیدن به ارتباط موثر با دیگران، آن را بپذیرید.

منبع (ترجمه و تلخیص):
https://www.skillsyouneed.com/ips/feedback.html

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.