بهبود مهارت روابط بین فردی

0 2,446

در مسیر بهبود مهارت روابط بین فردی در مقاله‌های اصول ارتباط اولیه‌ی مؤثر و نیز چند سرنخ، برای ارتباط مؤثر با انسان‌ها، تعدادی از راه‌کارهای اولیه شرح داده شد. در این مقاله، به شرح تعدادی دیگر از روش‌هایی که به ارتقای مهارت روابط بین فردی شما کمک خواهند کرد، می‌پردازیم. با «مدیر شاد» همراه باشید.

مهارت روابط بین فردی

چند راه‌کار برای ارتقای مهارت روابط بین فردی

ارتباط، رَوندی دوجانبه است، بنابراین بهبود مهارت روابط بین فردی شامل بهبود ارسال و بهبود نحوه‌ی دریافت پیام‌هایی است که به دیگر انسان‌ها می‌فرستیم یا از دیگران دریافت می‌کنیم.

برای بهبود مهارت ارتباط بین فردی باید مواردی را در نظر داشته باشیم که هریک از آن‌ها با مهارت‌هایی دیگر، هم‌پوشانی دارند که برخی در مقاله‌های قبلی شرح داده شده‌اند و برخی نیز در مقاله‌های آتی توضیح داده خواهند شد.

بهبود مهارت روابط بین فردی: گوش کردن و آموختن

مفهوم گوش کردن با مفهوم شنیدن فرق دارد. شما باید بتوانید علاوه بر سخنانی که دیگران می‌گویند ، منظوری را که در پشت نحوه‌ی بیان سخن وجود دارد و پیام‌های ناگفته‌ای که تبدیل به کلمه‌ها نشده‌اند را درک کنید؛ به‌این‌ترتیب در فهمیدن منظور واقعی افراد، دچار سردرگمی نخواهید شد.

لازم است در این مسیر از تکنیک‌های توضیح و بازخورد نیز بهره ببرید. (رجوع کنید به مقاله‌ی نقش بازخورد در ارتباط مؤثر با دیگران) هنگام گوش کردن، به‌عوض متمرکز بودن بر روی حرف بعدی که می‌خواهید بگویید، به حرف‌های طرف مقابلتان دقت کنید. با ذهن باز، گوش کنید، دوستان و همکارانتان، این توانایی شما را مورد قدردانی قرار خواهند داد.

بهبود مهارت روابط بین فردی: درک احساسات مخاطب و همدردی کردن

با مخاطب خود تماس چشمی برقرار کنید و به این کار، در حد متعادل ادامه دهید. مشکلات دیگران را بشنوید و عکس‌العمل‌های مثبت آن‌ها را ستایش کنید. به دیگران کمک کنید که خود را ارزشمند حس کنند و در این مورد، نظر آن‌ها را برسید.

هم‌چنین لازم است که بازخورد احساسی سخنان خود را در رابطه با طرف مقابل بسنجید و حتی‌المقدور بر طبق معیارهای شخص مذکور با او ارتباط برقرار کنید.

برای ارتقای مهارت روابط بین فردی لازم است در هنگام ارتباط با انسان‌ها ،پیش‌داوری‌های خود را کنار بگذارید. سعی کنید طبق نظرگاه مخاطبتان نیز به مسائل نگاه کنید تا قادر به درک واقعی او باشید.

در گفتگو با دیگران نظر خود را بسیار شفاف مطرح کنید اما امکان ایجاد حساسیت یا وجود «تابو» در سخنان خود را نیز در نظر بگیرید.

بهبود مهارت روابط بین فردی: تشویق کردن

دیگران را در موقعیت‌های مناسب، ستایش کنید، با این کار، برخورد خوب و دقت نظرِ طرف مقابل را نسبت به خود، تضمین خواهید کرد.

ارتقای مهارت روابط بین فردی

اگر بتوانید دیگران را وادار به پی بردن به ارزش خودشان کنید، در مقابل، بهترین چیزها را دریافت خواهید کرد. در این میان دانستن تکنیک‌های زبان بدن (تن گفتار) نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای بهبود مهارت روابط بین فردی، این نکته‌ها را به کار ببرید

• در هنگام ارتباطات، هیچ‌گاه نخستین حرفی را که به ذهنتان می‌رسد نگویید.

• در مورد حرفی که می‌زنید و در‌باره‌ی نحوه‌ی بیان آن، بسیار دقت کنید.

• بر روی مفهوم مواردی که درباره‌ی آن‌ها قصد برقراری ارتباط دارید، متمرکز شوید.

• به برداشتی که فرد مقابل می‌تواند از پیام شما داشته باشد؛ دقت کنید.

• شفاف باشید تا بتوانید از برخوردهای احتمالی پیشگیری کنید. داشتن برخورد شفاف و صریح، شما را هوشمندتر و عاقل‌تر نشان خواهد داد.

• متوجه پیام‌های غیرکلامی که ارسال می‌کنید باشید. از حرکت‌های دفاعی زبان بدن (مانند دست‌به‌سینه یا دست‌به‌کمر بودن) پرهیز کنید.

علامت دست به کمر بودن

• قبل از این‌که پیام و سخن خود را اعلام کنید، به دیدگاه، تجربیاتِ احتمالی پیشین با مخاطب و فرهنگ او توجه داشته باشید.

• اگر پیامی مبهم دریافت کردید توضیح بخواهید.

• هرگونه کلامی که نژادپرستانه، قوم‌گرایانه یا مبتنی بر تبعیض جنسیتی و یا خلاف قانون جاری باشد؛ به کار نبرید.

از زبان طنز و شوخی بهره برده و استرس را نیز کاهش دهید

خنده باعث آزاد شدن «اندروفین» در بدن می‌شود و این ماده کاهش‌دهنده‌ی استرس است. مردم، به‌طورمعمول، جذب کسی می‌شوند که توان خنداندن آن‌ها را دارد.

از هوشمند و نکته‌پرداز بودن نترسید. فقط لازم است که شوخی‌های شما با شرایط موجود به‌طور کامل متناسب باشد. این امر، موجب از بین رفتن سردی روابط و برخاستن مشکلات از پیش روی شما خواهد شد. اگر بتوانید شوخی و مزاح مناسب را به کار ببرید وجهه‌ی شما در نزد مردم بالاتر خواهد رفت.

با انسان‌ها یکسان رفتار کنید

این کار، ارج‌وقرب شما را بالا خواهد برد. از انسان‌ها بازخورد بگیرید تا مطمئن شوید منظورتان را درست فهمیده‌اند و سعی نکنید حرفی را که دوست دارید بشنوید، به آن‌ها تحمیل کنید. پشت سر دیگران حرف نزنید.

فقط در موارد بسیار ضروری گله و شکایت کنید

روابط بین فردی

اگر زیاد اهل گله و شکایت باشید انسان‌ها از شما دوری خواهند گزید. پیش از مطرح کردن شکایتتان چند ساعت صبر کرده و سعی کنید جنبه‌های مثبت قضیه را نیز ببینید. وقتی هم گله یا شکایتی دارید آن را آرام بیان کنید.

منبع (ترجمه و تلخیص):
https://www.skillsyouneed.com/ips/improving-communication.html

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.