افزایش مهارت‌های ارتباط موثر- زبان کسب‌وکار

0 257

یکی از مهارت های ارتباط موثر، مربوط به توان گفتار تجاری است که در حیطه‌ی بهبود مهارت روابط بین فردی نیز قرار دارد.

مهارت های ارتباط موثر

در قرن حاضر و در اوج رقابت‌های کلامی، زبانِ کسب‌وکار، مهم‌ترین قسمت مهارت های ارتباط موثر به شمار می‌رود و آموختن آن نیازی ضروری است. نتیجه‌ی آموختن این مهارت‌ها، افزایش سرعت ترقی شما در حرفه و کسب‌وکارتان خواهد بود، همین حالت در مورد پیشرفت شرکت‌ها نیز صدق می‌کند.

طبق تحقیق به‌عمل‌آمده توسط سازمان «بِرسین» (Bersin) و شرکت «اَسای‌سی یِی‌تز» (Associates)، به‌کارگیری مهارت های ارتباط موثر و صراحت عمل، می‌تواند سود شرکت‌ها را تا ۱۱۳ برابر افزایش دهد!

۵ راه برای افزایش مهارت های ارتباط موثر درزمینه‌ی زبان کسب‌وکار

۱- دایره‌ی واژگان خود را افزایش دهید

افزودن به معلومات مرتبط با واژگان کاری؛ کلید پیشرفت در زبان کسب‌وکار است. شما می‌توانید ابتدا با بررسی نرم‌افزارهای مرتبط با رشته‌ی کاری خود و استفاده از آن‌ها، به وسعت دایره‌ی واژگان خود بیفزایید.

هم‌چنین، اقدام به جستجو در اینترنت کرده و کلمه‌های تخصصی و اصطلاحات مرتبط با کار فعلی خودتان را استخراج کنید. آنچه در افزایش مهارت های ارتباط موثر دارای اهمیت است، علاقه‌ی شما به یافتن و یادگرفتن معنای اصطلاحات و مفاهیم مربوطه است.

روش دیگر، استفاده از فرهنگ لغت مشاغل است که برای بسیاری از شغل‌های گوناگون نوشته شده. مزیت فرهنگ لغت مشاغل در این نکته نهفته است که تمامی معناها و زمینه‌های مرتبط با کلمه‌ی مورد‌نظر را توضیح می‌دهد.

۲- مطالب مرتبط با کسب‌وکارتان را مطالعه کنید.

همچنین شما می‌توانید معلومات و دایره‌ی واژگان خود را با مطالعه‌ی مطالب متنوعی در مورد شرکت یا کسب‌وکارتان گسترش دهید. این عمل، هم، باعث آگاهی شما از آخرین به‌روزرسانی‌های مرتبط با حرفه‌ی شما خواهد شد و هم شما را از معانی جدید اصطلاحات قبلی آگاه خواهد ساخت. این معلومات، هنگام فروش یا عقد قرارداد و یا گفتگو با افراد مرتبط با کسب‌وکارتان می‌تواند بسیار پراهمیت باشد.

۳- بازی کلمات را امتحان کنید!

در صورت امکان،حتی با استفاده از حل جدول‌های تخصصی، چیستان‌ها یا انواع سرگرمی‌های جستجو و یافتن کلمات؛ قادر خواهید بود اصطلاحات و مفاهیم تجاری را بیاموزید. این کار، علاوه بر جنبه‌ی سرگرم‌کننده‌ی آن، معلومات شما را بالاتر خواهد برد.

۴- برنامه‌هایی را که با کار شما ارتباط دارند، مشاهده و تعقیب کنید.

شما می‌توانید با تعقیب برنامه‌های رادیو- تلویزیونیِ مرتبط با کسب‌وکارتان، جدیدترین اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با حرفه‌ی خود و نیز طرز تلفظ صحیح اصطلاحات جدید آن حرفه را یاد بگیرید؛ زیرا متخصصانِ دعوت‌شده به این برنامه‌ها اغلب، در سطح بالایی از آگاهی و دانش قرار دارند و سخنان آن‌ها پربار و منبع بسیار مناسبی برای ارتقای آگاهی و رفع اشتباهات در درک مفاهیم کاری و یا تلفظ اصطلاحات خاص یک کسب‌وکار است. لازم است که چنین برنامه‌هایی را با دقت کامل تعقیب کنید.

۵- تمرین کردن آموخته‌ها

اگر اصطلاحات و مفاهیمی را که یاد گرفته‌اید، در زندگی کاری و در محیط کسب‌وکار یا حرفه‌ی خود به کار نبرده و تکرار نکنید، هیچ تأثیر مثبتی در پیشرفت شما نخواهند داشت.

هنگام صحبت با همکاران یا مشتریان خود به طرزی کاملاً مرتبط، از اصطلاحاتی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید.

افزایش مهارت های ارتباط موثر

هم‌چنین می‌توانید از تمامی اصطلاحات و مفاهیم جدید که در رابطه با حرفه‌ی خود آموخته‌اید، بلافاصله در ارائه‌ها یا جلسه‌های مرتبط استفاده کرده و به‌این‌ترتیب اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید.

در انتها، استفاده از دانسته‌هایتان در هنگام نوشتن نامه‌های اداری یا متن‌های مرتبط با حرفه‌تان، توصیه می‌شود. با این کار شما توانایی‌های خود را در عمل به دیگران نشان خواهید داد.

ارتباط موثر

فراموش نکنید که در هنگام هر نوع مکاتبات اداری یا مصاحبه، میزان توانایی‌های شما بسیار حساس و تأثیرگذار است. به‌طورکلی لازم است در چنین مکاتبات یا مصاحبه‌هایی با جمله‌های حتی‌المقدور کوتاه، سه چیز را به‌طور شفاف انتقال دهید:

الف- دستورات

ب- توضیحات

پ- درخواست‌ها.

هم‌چنین در موقعیت‌های رسمی باید از زبان رسمی اداری در مکاتبات خود استفاده کرده و مطمئن شوید که پیام خود را با لحنی مناسب و به‌طور شفاف، بیان کرده‌اید. آشنایی با استانداردهای نوشتاری، مانند فونت و سبکِ حروف نیز درزمینه‌ی مکاتبات، دارای اهمیت است.

موفقیت یک کسب‌وکار در توانایی مالک و کارکنان آن نهفته است، مهارت های ارتباط موثر، یک دارایی حیاتی برای افراد و شرکت‌ها به شمار می‌رود.

منبع (ترجمه و تلخیص):
https://www.skillsyouneed.com/rhubarb/business-language-skills.html

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.