۸ راه رهایی از اعتماد به نفس پایین!

1 202

چاره‌سازیِ سریع برای اعتماد به نفس پایین، موضوع مقاله‌ای است که آموزه‌های آن در مورد بسیاری از افراد، پاسخ سریع و مثبت داده است. می‌توانید با خواندن این مقاله در وب‌سایت مدیر شاد، اعتمادبه‌نفستان را به‌سرعت بالا ببرید.

اعتماد به نفس پایینوداع با اعتماد به نفس پایین!

۱. ذهنیت یک قهرمان را داشته باشید:

قصد ندارم به شما اعتماد به نفس کاذب بدهم.
وقتی می‌گویم ذهنیت یک قهرمان را داشته باشید؛ منظورم این است که مدام به توانایی‌های خودتان و به بهتر شدنتان فکر کنید و نه این‌که اعتماد به نفس کاذب داشته باشید.

اگر به‌طور مداوم در حال یادآوری کارهایی هستید که نمی‌توانید به‌خوبی انجام دهید، در حقیقت دارید اعتماد به نفس پایین خود را ضدگلوله می‌کنید!

یک قهرمان پرش طول، مدام به سانتی‌مترهای بعدی که بلندتر خواهد پرید فکر می‌کند، آن‌هم در هر زمان و در هر مکانی، منظور من نیز از داشتن ذهنیت یک قهرمان، چنین طرز تفکری در مورد عملکرد خودتان است. حداقل، لازم است همیشه در درونتان مانند یک دوست به خودتان خطاب کنید.

۲. واقع‌گرایی و عمل‌گرایی:

خیلی وقت‌ها هست که شما هدفتان را به‌اشتباه خیلی بزرگ انتخاب می‌کنید و بعد که به مشکل برخوردید علت را به اعتماد به نفس پایین خودتان نسبت می‌دهید. اگر این‌طور است اجازه بدهید شما را از این اشتباه رها کنم.

بهترین کار برای هدف‌گذاری، تعیین اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

بعدازاین نوع هدف‌گذاری، لازم است که همیشه از درب اهداف کوتاه‌مدتتان داخل کارهای مختلف شوید؛ نه این‌که یک هدف بزرگ را در نظر بگیرید و به فاصله‌ی بین توانایی فعلی و آن نوع توانایی که برای رسیدن به آن هدف بزرگ ضروری است؛ بیندیشید و نتیجه بگیرید که اعتماد به نفس پایین عامل ناتوانی شما است!

۳. بگو که از پسش برمی‌آیی:

وقتی هدفت را درست انتخاب کردی باید از شکست‌ها و مشکلات راهی که در پیش گرفته‌ای عزمت جزم‌تر شود.

برخلاف تصور بیشتر ما، بسیاری از موفق‌ترین انسان‌های جهان، واقعاً شکست‌های زیادی خورده‌اند تا به آن مرحله از موفقیت رسیده‌اند. فقط یک نمونه را برایت مثال می‌زنم: «ایلان ماسک» (Elon Musk).

این کارآفرین و مخترع و مالک پروژه‌های مدرن و فضایی در حال حاضر سی‌وهشتمین فرد قدرتمند جهان محسوب می‌شود.

در کودکی هم‌کلاسی‌هایش در «آفریقای جنوبی» او را در مدرسه از بالای پله‌ها پرت کردند و درنتیجه راهی بیمارستان شد. خیلی زود مهاجرت کرد. نخستین فرزندش مُرد. سپس همسرش طلاق گرفت. دیگران در مورد کسب‌وکار و پروژه‌هایش به او گفتند که طرح‌های کسب‌وکار او فقط ۱۰ درصد شانس موفقیت دارد! اما ایلان ماسک الآن سی‌وششمین انسان قدرتمند بر روی کره‌ی زمین است! چون او همه‌چیز را سنجید ولی به راه خودش رفت و از ریسکِ درست نترسید.

تو هم می‌توانی نترسی و درست نیز بسنجی؛ پس لطفاً بعدازاین، هیچ‌یک از وقایع زندگی‌ات را مسبب یا بهانه‌ای برای اعتماد به نفس پایین قرار نده.

۴. یک موفقیت بزرگ به‌تنهایی باعث اعتماد به نفس داشتن نخواهد شد

شاید از حرفی که گفتم تعجب کرده باشی ولی واقعیت این است افرادی که به موفقیت بزرگی می‌رسند خیلی اوقات ترس این را دارند که دیگر نتوانند مشابه آن موفقیت را تکرار کرده و به دست بیاورند؛ بخصوص اگر که عامل شانس هم تا حدی در موفقیتشان دخیل بوده باشد؛ پس فکر نکن فقط کسانی می‌توانند اعتماد به نفس داشته باشند که موفقیتی بزرگ کسب کرده‌اند؛ این‌طور نیست؛ اتفاقاً برای افراد موفق هم گاه مشکل اعتماد به نفس پایین مطرح می‌شود.

۵. قبیله‌ات را پیدا کن!

منظورم از این حرف این است که آن تیپ از اشخاصی را که شخصیت و خُلق‌وخویت به آن‌ها می‌خورد را پیدا کن. می‌دانی چرا؟ چون هر انسانی حداقل به یک نفر احتیاج دارد که آن یک نفر قبولش داشته باشد.

وجود چنین فرد یا افرادی، یک ژنراتور مخفی اعتماد به نفس برای تو خواهد بود. چون وقتی به اطرافت نگاه کنی خواهی دید که کسی یا کسانی منتظر موفقیتت هستند یا دست‌کم اعتقاد دارند که تو در حال قدم برداشتن در مسیر ارزشمندی هستی.

ایجاد چنین شرایطی، از هزاران تمرین متفرقه برای حل اعتماد به نفس پایین سریع‌تر جواب می‌دهد.

چنین فرد یا افرادی می‌توانند از طیف‌های گوناگونی باشند؛ مثلاً دوست، همسر، افراد خانواده یا حتی یک مشاور دلسوز. وقتی این فرد یا افراد را یافتی، گاه‌گداری با آن‌ها باش و برای این کار زمانی مجزا در نظر بگیر و مطمئن باش که اعتمادبه‌نفست به میزان قابل‌توجهی بالا خواهد رفت.

۶. به جاهایی برو که به تو الهام می‌دهند:

یکی از نویسندگان انگیزشی در مقاله‌ای نوشته بود که من در شهر «آتلانتا» نزدیک منطقه‌ای به نام «سویت آبِرن» (Sweet Auburn) که محله‌ی رهبر جنبش مدنی آمریکا، «مارتین لوتر کینگ» در آنجا واقع بوده است ساکنم و هر وقت احساس می‌کنم در زندگی به بن‌بست رسیده و کم آورده‌ام؛ به محله‌ی مارتین لوترکینگ رفته و با قدم زدن در آنجا احساس واقعی اعتماد به نفس را دوباره در وجودم زنده می‌کنم و آن محله و فضای آن مکان به من اعتماد به نفس می‌دهد.

کسی دیگر به من می‌گفت که من مهندس معمار هستم و پاتوقی وجود دارد که افراد طالب طرح‌های نو بیشتر به آنجا مراجعه می‌کنند و بودن با انسان‌های نوگرا و تحول طلب و صحبت با آن‌ها اعتماد به نفس پایین مرا چاره می‌کند.

خُب، حالا سوال من از تو این است: مکان‌هایی که می‌توانند اعتماد به نفس تو را شارژ کنند کجاها هستند؟! حتماً جواب این سوال را پیدا کن و در فواصل زمانی به آن مکان‌ها سر بزن.

۷. عادت‌های بدت را کنار بگذار:

چاره‌ی اعتماد به نفس پایینداشتن برخی از عادت‌های بد یا خاص می‌تواند در ضربه زدن به اعتماد به نفس تو یا وارد شدنت به حالت روحیِ منفعل تأثیرگذار باشد؛ فکر کن ببین اگر چنین عادت‌هایی داری؛ سد آن عادت‌ها را بشکن و با برنامه‌ای جداگانه کنارشان بگذار.

۸. چیزی را که خوب بلدی به دیگران هم آموزش بِده:

حتماً در برخی از آموزش‌های افزایش اعتماد به نفس دیده‌ای یا خوانده‌ای که گفته‌اند از توانایی‌های خودتان فهرستی تهیه کرده و گاه‌گداری آن را مرور کنید؛ من راه بهتر و زنده‌تری به تو پیشنهاد می‌کنم و آن راه، یاددادن چیزی است که به‌خوبی بلدی تا باعث شود که از طریق انسان‌های واقعی، توانایی‌هایت را بار دیگر به یاد بیاوری.

این کار برای علاج سریع اعتماد به نفس پایین معجزه می‌کند؛ لازم نیست حتماً یک کلاس رسمی داشته باشی؛ می‌توانی موضوع یا مهارتی را که بلدی خیلی عادی به یک یا چند نفر یاد بدهی.
خوشحال خواهم شد اگر از نظرت در مورد راه‌های گفته‌شده در مورد برطرف کردن اعتماد به نفس پایین مطلع شوم.

منبع (ترجمه و تلخیص):
https://www.inc.com/lisa-calhoun/10-natural-ways-to-boost-your-confidence.html

1 نظر
  1. سعیده قاسمی می گوید

    سلام. ممنونم از مقاله خوبتون
    “به جاهایی برو که به تو الهام میدهند” نکته بسیار جالبی بود. در بحث اعتمادبه نفس تابحال به این بخش فکرنکرده بودم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.