بازی‌ های افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

0 988

در مقاله‌ی بازی‌ های افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان با دو بازی منتخب ساده ولی بسیار مؤثر در مورد اعتماد به نفس نوجوانان و کودکان عزیز آشنا خواهید شد.

با وب‌سایت مدیر شاد همراه باشید.

نمونه‌هایی از بازی‌ های افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

بازی «رکورد زمانی»

 

چند نمونه از بازی‌ های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

 

انجام دادن موفقیت آمیز کار، یکی از راه‌های ایجاد اعتماد به نفس در انسان‌ها و بخصوص در کودکان و نوجوان است.

هم‌چنین احساس تعلق به یک گروه کاری و انجام وظیفه‌ای موفق که به کودکان و نوجوانان سپرده می‌شود، زیربنای بازیِ موسوم به «رکورد زمانی» است.

هم‌چنین کودکان و نوجوانان با انجام این بازی حس خواهند کرد که توانایی و قدرت تأثیرگذاری دارند.

نحوه‌ی انجام بازی

مجری یا تسهیلگر، برای هر کودک یا نوجوان یک صندلی در نظر می‌گیرد. صندلی‌ها به شکل دایره چیده می‌شوند و همه‌ی شرکت کنندگان در بازی، روی صندلی‌ها می‌نشینند.

مجریِ بازی اعتماد به نفس، یک کرونومتر در دست دارد و از کودکان و نوجوانان می‌خواهد که با فرمان او صندلی‌ها را به شکل و فرمی که خواسته خواهد شد با همکاری هم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بچینند.

بچه‌ها اجازه ندارند که بعد از چیدن صندلی‌ها (به شکلی که خواسته خواهد شد) سر و صدا راه بیندازند و مجری یا تسهیلگر این برنامه است که به آن‌ها خواهد گفت که آیا توانسته‌اند شکل مورد درخواست را با صندلی‌ها ایجاد کنند یا نه و اگر بچه‌ها موفق شده باشند که فرم چینش خواسته شده را با صندلی‌ها اجرا کنند، کرونومتر را متوقف و میزان زمان بچه‌ها را ثبت خواهد کرد.

در دور بعدی بازی، مجری باید شکل‌های متفاوت دیگری از چینش صندلی‌ها را از کودکان بخواهد.

برخی از این طرز چیدن صندلی‌ها که مجری می‌تواند از بچه‌ها بخواهد که با همکاری هم در کمترین زمان ممکن آن را انجام دهند عبارت‌اند از:

چیدن صندلی‌ها به شکل صندلی‌های سینما.

چیدن به شکل صندلی‌های اتوبوس.

چیدن به شکل صندلی قطار.

چیدن صندلی‌ها به شکل کلاس درس.

یک نمونه از بازی‌ های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

نوع دیگری از انجام این بازی، تقسیم کردن بچه‌ها به چند گروه با تعداد اعضای مساوی و برگزاریِ هم‌زمانِ بازی بین چند گروه برای رقابت بر سرِ ایجاد یک نوع چیدمان مشترک توسط همه‌ی گروه‌ها است.

در این حالت باید برای هر گروه یک ناظر و یک کرونومتر جداگانه داشته باشید.

هر گروه که زودتر چیدمان خواسته شده را با صندلی‌ها درست کند، برنده است.

با انجام این تمرین هر کودک و نوجوانی می‌بیند که هر عمل و تلاش او و دیگران واقعاً مهم و تأثیرگذار است.

بازی گروه‌بندی

به‌طور کلی بازی‌ها باعث کم شدن ترس و افزایش اعتماد به نفس در نزد همه‌ی انسان‌ها بخصوص کودکان و نوجوانان می‌شوند.

 

امکان دارد که یک کودک در مدرسه یا کلاس درس، دانش آموز جدید باشد و این موضوع باعث ترس وی شود.

بازی «گروه‌بندی» به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند که با همسالان خود تشریک مساعی داشته و به قدرت تشخیص جمعی آن‌ها افزوده شود.

اگر تازه وارد یا تازه واردانی در بین کودکان و نوجوانان هستند آن‌ها را انتخاب کنید و از بقیه بخواهید که چشمانشان را ببندند.

به نوجوانان تازه وارد طوری که دیگر شرکت کنندگان نشنوند بگویید که افراد موجود را برحسب یک ویژگی مشترک گروه‌بندی کنند، این ویژگی می‌تواند مثلاً قدِ آن‌ها، رنگ یا طرح لباس و یا رنگ موی سر آن‌ها باشد.

نحوه‌ی انجام بازی گروه‌بندی

نوجوان تازه وارد برحسب وجه مشترکی که بین حاضران پیدا می‌کند دست یکایک آن‌ها را به‌آرامی گرفته و در حالی که چشم افراد، بسته است آن‌ها را به گوشه‌ای می‌برد و افرادی که با آن شخص ویژگی مشترک دارند را در همان گروه جمع می‌کند.

بعد از این‌که نوجوان یا نوجوانان تازه وارد، افراد حاضر را (که چشمانشان را بسته‌اند) به یک یا چند گروه تقسیم کردند، مجریِ بازی از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که چشمانشان را باز کنند و به اطراف بنگرند.

سپس مجری از افراد گروه‌بندی شده خواهد خواست که حدس بزنند که نوجوانان تازه وارد، آن‌ها را بر حسب کدام ویژگی تقسیم‌بندی کرده‌اند!

مجری بازی می‌تواند در پیدا کردن این ویژگی، راهنمایی‌هایی به گروه‌های حاضران بکند.

این بازی علاوه بر دقت نظر و افزایش اعتماد به نفس نوجوانان تازه‌وارد به جمع همسالانشان، باعث امکان ایجاد ارتباط آن‌ها با دیگران و نیز موجب تمرینِ هم‌فکری بین تعداد زیادی از شرکت کنندگان در بازی اعتماد به نفس خواهد شد.

امیدواریم پس از تجربه‌ی بازی‌های افزایش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان بازخورد خود را با وب‌سایت مدیرشاد در میان بگذارید.

منبع (ترجمه و تلخیص):

https://www.hellomotherhood.com/games-to-build-self-confidence-5200908.html

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.