اعتماد به نفس چهره برای حضور در جمع

1 9,182

۷ راه‌کار!

اعتماد به نفس چهرهراه‌کارهای افزایش اعتماد به نفس چهره و ظاهر، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله چند راه‌کار متفاوت را برای افزایش اعتماد به نفس چهره توضیح می‌دهیم. با وب‌سایت مدیر شاد همراه باشید.

چگونه اعتماد به نفس چهره و ظاهر داشته باشیم؟

۱. توقف پیش‌داوری و تصویرهای ذهنی منفی: توقف پیش‌داوری یا تلاش برای خواندن ذهن دیگران یکی از مهم‌ترین راه‌های افرایش اعتماد به نفس و ازجمله تقویت اعتماد به نفس چهره است.

نخستین گام شما برای تقویت اعتمادبه‌نفستان تغییر گفتگوی درونی و عوض کردن تصاویر ذهنی‌تان از چهره و وضع ظاهری خودتان است.

به این منظور هرگاه مچتان را درحالی‌که مشغول تصور چنین صحنه‌ای بودید که دیگران شما را زشت می‌دانند، گرفتید؛ دقیقاً برعکس آن صحنه را تصور کرده و چنین تجسم کنید که همان افراد معتقدند که شما ظاهری جذاب و آراسته دارید و در حال تحسین زیبایی شما هستند.

مطمئن باشید هرقدر که تصویرها و دیالوگ‌های منفی‌تان را کاهش داده و گفتار درونی مثبت را جایگزین آن کنید، احساس این‌که می‌توانید در زندگی بیشتر ریسک کنید و با انسان‌ها راحت‌تر باشید؛ در درونتان افزایش خواهد یافت. گفتگوی درونیِ مثبت در مورد چهره و اندام خودتان را بسیار جدی بگیرید.

۲. در خانه ماندن به خاطر حس زشت بودن: در خانه ماندن به خاطر احساس زشت بودن یا پرهیز از شرکت در جمع و یا روبرو شدن با افراد، موضوع رایج دیگری درزمینه‌ی نداشتن اعتماد به نفس چهره است.

گاهی وجود یک تب‌خال می‌تواند برخی اشخاص را که اعتماد به نفس چهره ندارند در تمام طول مدت عید نوروز در خانه یا اتاقشان زندانی کند!

فرد باید متوجه شود که زیبا یا آراسته بودن برای خود و زیبا به نظر رسیدن برای دیگران، دو موضوع کاملاً جداگانه هستند.
تلاش برای این‌که دیگران ما را زیبا بدانند مسابقه‌ای است که درنهایت و همیشه در آن بازنده خواهیم شد؛ پس بهتر است که ابتدا برای خودمان زیبا و خوب به نظر برسیم.

اگر ضمن رسیدگیِ عادی به وضع ظاهری‌مان، حسی خوب را به خودمان تلقین کنیم سرانجام موفق خواهیم شد که اعتماد به نفسمان را باز یابیم.

چالشی عالی برای یک آقا به‌منظور مقابله با نداشتن اعتماد به نفس چهره و ظاهر، این است که به مدت یک هفته لباس‌های عادی و حتی (اگر توانست) کهنه‌ی خود را بپوشد و به مراکز شلوغ برود!

اگر آن شخص خانم باشد بهتر است یک هفته آرایش نکند و به حالت عادی در جمع ظاهر شود.

پس از انجام این تمرین (به مدت یک هفته)، شخص خودش را فرد متفاوتی خواهد یافت؛ به‌عنوان‌مثال، پس از انجام این تمرین، یک آقا رفتنِ با پیژامه به سر کوچه را حادثه‌ای وحشتناک تلقی نخواهد کرد!

۳. شرم حضور در جمع: گاهی در یک جمع، وقتی فرد در کنار همسر یا یکی از دوستان خود است و آن شخص چنددقیقه‌ای ترکش می‌کند؛ به خاطر حالت شرم حضور در جمع که گریبان گیر او است؛ بدون این‌که منتظر پیامی خاص باشد به سراغ تلفن همراه خود می‌رود و به هر گوشه‌ی آن سرک می‌کشد.

چنین شخصی احساس تنهایی در جمع را دارد که از علایم اعتماد به نفس پایین است.

گاهی این اعتماد به نفس پایین، نمودی از نداشتن اعتماد به نفس چهره می‌تواند باشد. فرد فاقد اعتماد به نفس چهره دائم نگران این است که دیگران نسبت به او چه نظری دارند و کلاً چطور به نظر می‌رسد!

یک چالش عالی دیگر برای چنین شخصی این است که برای رفع حس تنهایی و شرم حضور، چندین بار به‌تنهایی در محلی مثل کافه یا رستورانی ناآشنا حضور یابد.

وقتی به‌تنهایی به چنین محلی رفت نباید با تلفن خود وَر برود و یا به کار دیگری مشغول شود بلکه باید به مردم نگاه کند و سپس با پنج نفر غریبه به حرف زدن بپردازد؛ هم‌چنین است رفتن به خرید (به‌تنهایی) و صحبت کردن با انسان‌های مختلف که می‌تواند حس نداشتن اعتماد به نفس چهره و در کل، اعتماد به نفس پایین را کاهش دهد.

۴. مضرات حس تلخ ترک شدگی به خاطر قیافه: گاهی اشخاصی حس می‌کنند که به خاطر نازیبا بودنشان ترک شده‌اند یا مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و ازاین‌رو دچار عدم اعتماد به نفس چهره می‌شوند و برای تسکین اندوهشان به عادت‌های زیان‌بار مختلفی روی می‌آورند.

این اشخاص باید درک کنند که اعتماد به نفس، مدیریت استرس و ترس است. اگر شخصی در مقابل استرس و ترس‌های خود به مواردی همچون الکل یا مواد مخدر و مشابه آن‌ها پناه ببرد، نشانه‌ی آن است که در مقابل استرس و ترس‌های خود احساس درماندگی می‌کند.

اگر هم شخص واقعاً به خاطر چهره‌اش مورد کم‌توجهی قرار گرفته نباید این موضوع را بهانه‌ای برای تباه کردن کل زندگی‌اش قرار دهد. زیبایی نسبی و بسته به نظر افراد متفاوت است، شکافتن لب و بینی و رد کردن اجسام سخت از آن در برخی قبایل آفریقایی کمال زیبایی زن محسوب می‌شود.

پاسخ به سوال چرا اعتماد به نفس چهره ندارمالبته شاید بد نباشد این شعر «وحشی بافقی» را نیز از یاد نبریم که قرن‌ها پیش گفته است:

«اگر در دیده‌ی مجنون نشینی / به‌جز نیکویی لیلی نبینی»!

۵. پوچی گفتار دیگران: شنیده‌اید که برخی افراد گاه به دیگران می‌گویند: «شما نسبت به سنی که دارید جوان به نظر می‌رسید!» یا: «شما نسبت به سنتان پیرتر به نظر می‌رسید!»

چرا اعتماد به نفس چهره ندارم

چنین جملاتی می‌توانند بدون منظور یا از سرِ کنایه به هر کسی گفته شوند؛ پس حرف‌های این‌وآن را مهم تلقی نکنید.
اگر به حرف انسان‌ها در مورد خودتان یا قیافه‌تان زیاد اهمیت بدهید، در حقیقت به آن‌ها قدرت بسیار زیادی برای تأثیرگذاری بر روی خودتان داده‌اید، پس به افراد یاوه‌گو قدرت نبخشید!

۶. وفاداری به خود: به ارزش‌های خودتان وفادار بمانید و اجازه ندهید دیگران ارزش‌هایشان را به شما تحمیل کنند. این موضوع در مورد قیافه و اندام زیبا نیز صادق است.

هر کس به چیزی بیشتر از سایر چیزها ارزش قائل است و شما نیز مانند دیگران باید خودتان در این مورد تصمیم بگیرید.

چند دستور غذایی برای بالا بردن اعتماد به نفس چهره!

از تیتر فوق تعجب نکنید چون به‌طورکلی برخی غذاها باعث ایجاد زمینه‌ی مساعدتری برای بالاتر رفتن اعتماد به نفس در انسان و ازجمله اعتماد به نفس چهره می‌شوند.

هفتمین راه‌کارِ این مقاله برای افزایش اعتماد به نفس چهره استفاده از خوراکی‌هایی است که ترشح «دوپامین» (Dopamine) را در بدن افزایش می‌دهند زیرا ارتباطِ بین میل به اجتماعی بودن و میزان دوپامینِ بدن انسان، موضوعی است که ثابت شده.

برای افزایش دوپامین در بدن که موجب افزایش احساس اعتماد به نفس می‌شود؛ بدن انسان به ماده‌ای به نام «تیروزین» (Tyrosine) احتیاج دارد. هم‌چنین آنتی‌اکسیدان‌ها نیز میزان ترشح دوپامین را افزایش می‌دهند.

سعی کنید برای تأمین این مواد طبیعیِ شادی‌آفرین، مقدار بیشتری ماهی، لوبیا، کنجد، بادام، آواکادو، تخم کدو و سویا مصرف کنید. هم‌چنین تا حد امکان، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و E را افزایش دهید.

1 نظر
  1. آسمان می گوید

    چقد خوب و کاربردی بود ممنون از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.