علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟

0 1,067

مقاله‌ای از سعید قنبری:

قبل از ذکر ۱۰ مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس کودکان و بزرگ‌سالان، یادآوری می‌کنیم که اعتماد به نفس به معنای باور شخص به توانایی‌ها و استعدادهای خود است و علائم کمبود اعتماد به نفس ، هر نشانه‌ای است که به معنای اعتماد نداشتن فرد به توانایی‌ها و استعدادهای خود باشد.

آموزش اعتماد به نفس با سعید قنبریعلائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟

سعید قنبری پاسخ می‌دهد:

۱- بازی با گوشی در مواقعی که فرد، بین جمع است

اگر شخصی که اعتماد به نفس ندارد در دورهمی یا یک جمع قرار بگیرد که در آنجا آشنایان چندانی نداشته باشد قادر به نشستن عادی و بی‌حرکت نخواهد بود و بی‌اختیار برای اجتماعی نشان دادن خود امکان دارد که مشغول ور رفتن با تلفن همراه یا موارد مشابه شود.

البته باید دقت کنید که این موضوع همیشه و همه جا نمی‌تواند صادق باشد ولی در اکثر موارد درست است.

۲- عقب‌نشینی در برابر فردی که با او اختلاف نظر دارد

یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس عقب‌نشینی از مواضع و نظرات خود توسط فرد مورد نظر موقع حرف زدن با دیگران در موارد متعدد است.

در چنین حالتی شخص، بیشتر از آنچه به بیان احساسات و نظرات خود بپردازد، ترجیح می‌دهد که محافظه‌کارانه و با احتیاط حرف بزند یا حرف خود را عوض کند.

۳- بدون آرایش و رسیدگی خاص به ظاهر خود قادر به ترک خانه نیست

آموزش اعتماد به نفس با سعید قنبریهرچند شاید این موضوع استثناهایی داشته باشد ولی در اکثر موارد درستی آن ثابت شده است.

برخی افراد هستند که از رسیدگی به سر و وضع خود یا از آرایش کردن حس غلطی می‌گیرند؛ طوری که اگر بدون آرایش یا رسیدگی خاص به ظاهر خود از خانه خارج شوند معذب می‌شوند و احساس خوبی ندارند.

۴– انتقاد کلی را انتقاد از شخص خود فرض می‌کند

اگر به فرض، همکار فرد فاقد اعتماد به نفس از نحوه‌ی سازمان‌دهی او انتقاد کند، فرد فاقد اعتماد به نفس شاید چندین ساعت بعد در حالی که در حمام خانه‌اش مشغول دوش گرفتن است نسبت به او احساس عصبانیت کرده و در ذهنش بد و بیراه بگوید.

شخص در این حالت به انتقاد، نه به‌عنوان موارد واقعی و عینی بلکه به‌عنوان موردی احساسی می‌نگرد.

۵- از اظهارنظر پرهیز می‌کند

از علائم کمبود اعتماد به نفس ، این است که شخص، در بین جمع یا هنگام صحبت با دیگری تمایلی به اظهار نظر ندارد هرچند که در مورد موضوع بحث اطلاعات خوبی داشته باشد.

گاهی چنین اشخاصی بااینکه جواب مسئله‌ای را می‌دانند فقط آن را در دلشان مرور می‌کنند و ترجیح می‌دهند که آن را در جمع بر زبان نیاورند.

۶- تصمیم‌هایش را زیاد تغییر می‌دهد

مثلاً با دوست خودش به رستوران می‌رود و برای اینکه چه چیزی برای خود سفارش بدهد مردد می‌شود و چند دقیقه بعد از اینکه غذای مورد پسندش را اعلام کرد دوباره تصمیمش را عوض می‌کند و این عادت در سایر جاها نیز با او همراه است.

۷- فرق بین تعارف و ستایش واقعی را تشخیص نمی‌دهد

گاهی شخصی که اعتماد به نفس ندارد محبت یا هدیه‌ی دیگری را حمل بر تعارف می‌کند و نمی‌تواند فرق این دو را تشخیص دهد و هدیه‌ی فرد را نمی‌پذیرد یا برداشت درستی از آن نمی‌کند.

۸- به‌سرعت از اهداف یا رؤیای خود دست می‌کشد

شخصِ فاقد اعتماد به نفس در حالی که هنوز مشکلات راه، تمام و کمال آغاز نشده از رسیدن به رؤیاهای خود ناامید شده و در نیمه‌ی راه متوقف می‌شود.

۹- مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کند

شخصی که اعتماد به نفس ندارد به‌جای متمرکز شدن بر اهداف خودش، مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کند یا همیشه نگران نظر دیگران در باره‌ی خود است.

۱۰- در زبان بدن ضعف دارد

آموزش اعتماد به نفس با سعید قنبری

یکی از واضح‌ترین علائم کمبود اعتماد به نفس در نزد افراد، زبان بدن آن‌ها است. چنین اشخاصی اکثراً تمام قد نمی‌ایستند و در اکثر موارد، شانه‌هایشان کمابیش آویزان یا به حالت فرو افتاده است و این حالت به دیگران پیام می‌دهد که چنین شخصی فاقد اعتماد به نفس است.

در سایر مقالات آموزش اعتماد به نفس هم با سعید قنبری همراه باشید.

منبع (ترجمه و تلخیص):

https://www.lifehack.org/articles/communication/10-warning-signs-that-you-have-low-self-confidence.html

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.