تقویت اعتماد به نفس بیماران

0 274

یکی از موضوع‌هایی که این روزها باید به آن توجه داشت تقویت اعتماد به نفس بیماران است.

وظیفه‌ی مقدس یک پزشک، ترکیبی از کارهای مختلف است. برآورد کردن، تشخیص، احتمالات، مشاوره دادن، درمان و حتی بیشتر از همه‌ی این‌ها.

تمامی مسئولیت‌های گفته شده مهم هستند؛ اما برای مؤثرتر بودن مداوا، پزشکانِ گران‌قدر باید بتوانند یک کار دیگر را هم خیلی خوب انجام بدهند: گوش فرا دادن به بیمار!

تقویت اعتماد به نفسمعمولاً سیستم‌های سلامت و پزشکان، پیش از دادن نوبتِ ویزیت، سعی دارند که حرف و مشکل مراجعه کننده را به‌خوبی گوش و درک کنند.

برای درک ترجیحات و انتظارات بیمار توسط کانال‌های گوناگون باید پلن خاصی وجود داشته باشد تا بیمار احساس کند که حرف‌ها و انتظارات او از پیش از معاینه کاملاً توسط پرسنل درمان درک می‌شود.

یکی از روش‌های این کار ایجاد یک استراتژی آنلاین بر بستر دیجیتالی در این زمینه است.

گذشته از مورد فوق که بحثی جداگانه است، پزشکان گران‌قدر می‌توانند بعد از ورود بیمار به اتاق معاینه برای تقویت حس شنیده شدن و درک شدن ناراحتی‌ها و ترجیحات و توقعات بیمارانْ این سه کار ساده را انجام دهند؛ هرچند که مطمئن هستیم که بسیاری از پزشکان گران‌قدر و فداکار این نکات و حتی بیشتر از آن را نیز انجام داده و می‌دهند:

کلیاتی برای افزایش اعتماد به نفس بیماران

تقویت اعتماد به نفسبرخلاف تصور عامه‌، پزشکان نیز در معرض فشار اقتصادی روزافزون در برخی از کشورها هستند.

پزشکان گران‌قدر باید با استفاده‌ی هرچه بهینه‌تر از زمانی که صرف معاینه می‌شود از انتقال این حس به بیمار که در حال معاینه کردنِ توأم با عجله هستند، خودداری کنند.

پزشکی که یک چشمش به ساعت و چشم دیگرش به بیمار باشد حتی اگر کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد باعث تضعیف اعتماد به نفس بیمار خود خواهد شد.

بیمار در دلش نگران خواهد بود که آیا اصلاً پزشکْ ناراحتی مرا درست فهمیده یا نه!

ممکن است او  در طول دوره‌ی درمانْ مدام از خود بپرسد یا به اطرافیان نزدیکش بگوید که احساس می‌کند که درمانش چنانکه باید و شاید مؤثر نیست.

دقت فرمایید که امکان دارد یک پزشک حاذق با معاینه‌ای سریع، بیمری را بسیار هم درست تشخیص دهد، بحث ما در قسمت فنی قضیه نیست.بحث ما در حسی است که معاینه‌ی پزشک به بیمار می‌دهد.

بنابراین ضروری است که پزشکان گران‌قدر در حین معاینه با نشان دادن هرچه بیشترِ توجه و دقت خود، به تقویت اعتماد به نفس بیمار بپردازند.

کار فوق با تبدیل شدن به شنونده‌ای هرچه بهتر، امکان پذیر است.

تفاوت‌های بیماران از نظر شرایط و اعتماد به نفس

تقویت-اعتماد-به-نفس-بیمارانهر بیمار برای پزشکش می‌تواند از جنبه‌ی دیدگاه و مشکلاتی که دارد یک تجربه‌ی منحصر به فرد نیز باشد.

اکثر بیمارانْ ابتدا‌به‌ساکن، خواهان شنیده شدن داستانشان هستند، می‌خواهند مهربانی ببینند و تمامی این موارد را در روند درمان خود شاهد باشند.

در این میان، هدف پزشکان می‌تواند ایجاد نوعی رابطه‌ی مشترک با بیماران و تبدیل آن رابطه‌ی مشترک به یک پلن درمانی متقابل باشد متقابل به این معنی که اعتماد به نفس داشتنِ بیمار باعث سهولت و کیفیت بیشتر درمان شود.

برای اینکه به‌عنوان یک پزشک گران‌قدر بتوانید به تقویت اعتماد به نفس بیماران خود بپردازید، این سه مورد را برای بهتر شنیدن و بهتر توجه کردن به حرف‌های آن‌ها در نظر بگیرید:

۱- با بیمارانتان تماس چشمی برقرار کنید

در این اواخر ثبت جزئیات پرونده‌ی پزشکی بیمار در پلتفرم‌های دیجیتال درمانی توسط پزشکان مقدار زیادی از وقت و دقت آن‌ها را به خود اختصاص داده است.

وقتی که شما به‌عنوان یک پزشک محترم و حاذق به حرف‌های بیمار خود در اتاق معاینه گوش می‌کنید و در همان حین سرگرم تایپ در کامپیوتر و در پرونده‌ی پزشکی بیمار مذکور هستید، امکان دارد که آن بیمار، دقیقاً برداشتی متضاد و غلط داشته باشد و فکر کند که شما چندان به‌دقت به سخنان و داستان مریض شدن او گوش نمی‌کنید.

لازم است که از تماس چشمی خود با بیمار مطمئن شده و حتی از نوع نگاه او اطلاعات بیشتری در مورد گفته‌هایش از نظر نوع احساساتی که نسبت به بیماری‌اش دارید، کسب کنید.

۲- حرف‌های بیمار را تکرار کرده یا خلاصه نویسی کنید

تکرار حرف‌هایی که چند لحظه پیش از بیمارتان شنیده‌اید فقط به در یاد ماندن آن‌ها خلاصه نمی‌شود؛ بلکه به بیمار شما فرصت خواهد داد که ادامه‌ی سخنانش را تنظیم کند و از زبان شما نیز تأییدِ شنیده شدن حرف‌هایش را دریافت کند.

اما این کار را نباید با قطع کردن سخنان او انجام بدهید و فقط در فواصلی چند بهتر است که آنچه بیمار گفته است را جمع‌بندی کنید.

۳- به‌آرامی و راحت گوش کنید

گوش دادن در اعتماد به نفسیکی از نیازهای اصلی بیمار به‌خصوص در نزد خانم‌ها شنیده شدنِ حرف‌های آن‌ها به‌طور کامل توسط پزشک است.

به‌عنوان یک پزشک حاذق و زحمتکش سعی نکنید که فوراً مسائل مرتبط با نحوه‌ی درمان را پیش بکشید.

اجازه بفرمایید که بیمارِ شما شرح ماجرا و حرف دلش را بگوید.

بیمار شما قبلاً از هر چیزی به فرصتی برای شنیده شدنِ حرف‌هایش احتیاج دارد و دادن این فرصت به شما در تقویت اعتماد به نفس بیمار نقشی مؤثر خواهد داشت.

نکته‌ی جالب این است که اگر اجازه بفرمایید که بیمارتان حرف‌های خودش را کاملاً بزند در مدت زمان کوتاه‌تری موفق به تشخیص و اتمام معاینه خواهید شد.

چند نکته که باید در نظر داشته باشید

  • برخی معاینه‌ها، تست‌ها و روش‌های پزشکی می‌تواند برای بیمارانتان ترسناک جلوه کند. باید پیش از انجام چنین مواردی، کارهای که برای تقویت اعتماد به نفس بیمار از دستتان برمی‌آید را انجام دهید.
  • گاهی اوقات، جستجو در اینترنت توسط بیمار در مورد بیماری خودش می‌تواند موجب ترس و از دست رفتن اعتماد به نفس او شود.

لازم است موارد بالا را هم در طی درمان در نظر داشته و بدانید که یک رابطه‌ی سالم و مؤثر بین پزشک و بیمار در قدم اول با خوب گوش دادن پزشک به درد دل بیمار آغاز می‌شود.

انجام این کار فقط رضایت بیمارتان از شما و خدمات پزشکی‌تان و تسریع درمان او را به دنبال نخواهد داشت بلکه باعث خواهد شد که شما نیز از قابلیت خودتان در علم پزشکی احساس خوشحالی و غرور کنید و اعتماد به نفس شما نیز به‌عنوان یک پزشک افزایش یابد.

منبع (ترجمه و تلخیص):

https://partners.healthgrades.com/blog/this-one-skill-can-build-your-patients-confidence-and-lead-to-better-outcomes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.