۷ نکته برای افزایش اعتماد به نفس مدیران

0 1,215

افزایش اعتماد به نفس مدیر شرط لازم برای موفقیت او و مجموعه‌ی تحت مدیریتش به شمار می‌رود. در این مقاله، شیوه‌ی پیشنهادی یکی از مشاوران بین‌المللی را در این مورد تقدیم حضورتان می‌کنیم. با وب‌سایت مدیرشاد همراه باشید.

راه‌های افزایش اعتماد به نفس مدیراهمیت اعتماد به نفس مدیر

طبق تحقیقات یکی از مراکز علمی به نام (McDonough School of Business at Georgetown University) بین اعتماد به نفس و میزان درآمد در تمام سطوح کسب‌وکارها و شرکت‌ها رابطه‌ای کاملا واضح مشاهده می‌شود.

در تحقیقی دیگر که در انگلستان توسط «بریتیش ایمپولوئیز» (British employees) به عمل آمد، محققان متوجه شدند که نوعی بحران اعتمادبه‌نفس در کلیه‌ی شرکت‌های انگلیسی وجود دارد و حداقل، ۳۲ درصد از افراد شاغل در آن شرکت‌ها از بیان فکر خود می‌ترسند!

البته این موضوع می‌تواند مربوط به عوامل بازدارنده و داخلی هر شرکت نیز باشد ولی به‌هرحال، مشکل ضعیف بودن اعتماد به نفسِ برخی مدیران نیز در داخل این آمار قرار می‌گیرد و از سوی دیگر، این معضل نمی‌تواند فقط مختصِ کشور مذکور باشد.

بدیهی است که اهمیت موضوع اعتماد به نفس مدیران با توجه به نتایج این تحقیقات و موارد مشابه، بسیار چشمگیرتر می‌شود. این اهمیت چه برای خود شخصِ مدیر و چه برای شرکت و کارکنانی که مدیر مذکور در رابطه با آن‌ها فعالیت می‌کند؛ به‌نوعی سرنوشت‌ساز است.

یک مدیر یا مدیرعامل باید در سخت‌ترین شرایط بتواند درست‌ترین تصمیم را بگیرد. افزایش اعتماد به نفس مدیر در افزایش توانایی‌های سازمانی و توانمندی‌های سایر کارکنان شرکت تأثیر مستقیم دارد.

ایجاد عادت‌های کاربردی در سطح سازمان و اطمینان خاطر و نیز انتخاب بهترین نفرات، از نتایج افزایش اعتماد به نفس مدیران شرکت‌ها خواهد بود.

راه‌های افزایش اعتماد به نفس مدیرراه‌کارهایی که اعتماد به نفس مدیر و مدیرعامل‌ها را افزایش می‌دهد:

در اینجا شش راه‌کارِ ارائه‌شده توسط یکی از مشاوران بین‌المللی به نام «ویل کورِنتئی»(Will Corrente) که خود، کارآفرینی موفق نیز هست را به‌طور چکیده بیان می‌کنیم.

وقتی که به‌عنوان یک مدیر با موضوع یا چالشی مواجه می‌شوید این موارد را در نظر بگیرید:

۱. ابتدا موقعیت را تجزیه‌وتحلیل کنید:

پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، موضوع را مانند یک تمرینِ ارائه‌شده به شما در نظر بگیرید و ضمن بررسی همه‌جانبه‌ی آن سعی کنید که چند راه‌حل برای آن موضوع پیدا کنید.

۲. شبکه‌ای از چشم‌اندازهای مختلف بیافرینید:

موضوع مطرح‌شده را از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کنید.

برای این کار حتماً از نظرات افرادی که فکر می‌کنید در این مورد صاحب آگاهی هستند مطلع شوید. استفاده از نظرات مفید را برای خود تبدیل به یک ورزش روزانه‌ی مدیریتی کنید.

۳. توانایی‌های کارکنان یا همکارانتان را بسنجید:

این موضوع در شکل‌گیریِ اعتماد به نفس مدیر، نقش مهمی دارد.

نکته‌ی مهمی که بیشتر اوقات از آن غفلت می‌شود؛ سنجش توانایی کارکنان برای بهتر شدن است. برخی مدیران محترم فقط به بررسیِ وضعیت و توانایی‌های فعلیِ کارکنانشان، بسنده می‌کنند.

در شرکت‌هایی با تعداد کارکنان کم، هر مدیری قادر خواهد بود که توانایی‌های مختلف کارکنانش را بسنجد.

در شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ‌تر نیز ارزیابی مدیرانِ بخش‌ها (دپارتمان‌ها) و افراد کلیدی تا حد زیادی کارساز خواهد بود.

اهمیت اعتماد به نفس مدیربرای انجام این کار، به‌طور مشخص باید ببینید که هریک از کارکنانتان در مقابل دشواری‌ها چه جواب یا طرز عمل بخصوصی دارند.

۴. توانایی‌های مدیریتی خودتان را نیز بسنجید:

افزایش اعتماد به نفس مدیر از رویارویی او با چالش‌های مختلف و با حل آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

به این منظور، نقاط ضعف خود را بشناسید و برای برطرف کردن آن نقاط ضعف، یک برنامه‌ی مشخص و مدون تدارک ببینید.

فراموش نکنید که کلید افزایش اعتماد به نفس مدیر در آماده بودن او خلاصه می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، اگر قرار باشد موضوع اخراج یکی از کارکنان را بررسی کنید ولی پس از بررسی، نتوانید به تصمیم مشخصی برسید؛ راه چاره چیست و چه خواهید کرد؟!

برای تمامی چنین مواردی که مدارک و اسناد موجود برای تصمیم‌گیریِ قطعی، ناکافی به نظر می‌رسند از قبل، قواعد و آیین‌نامه‌هایی تهیه کنید تا مجبور به گرفتن یک تصمیم احتمالاً نادرست نشوید و یا اعتمادبه‌نفستان دچار تزلزل نشود.

۵. ارائه و اجرای صحیح رهنمودها:

گاهی اعتماد به نفس بیش‌ازحد مدیران باعث می‌شود که کارکنان یا حتی مدیرانِ رده‌ی پایین‌تر، احساس حقارت کنند.

افزایش اعتماد به نفس مدیرِ یک شرکت یا کسب‌وکار، آنگاه شکل واقعی به خود خواهد گرفت که کارکنان آن مدیر، بدون احساس حقارت یا فشار، رهنمودهای او را بپذیرند و دستوراتش را اجرا کنند.

بهترین مکان برای یادگیری رهنمودهای مدیریتی، سمینارهای مربوطه یا مشاوره با یک مربی است که درزمینه‌ی اعتماد به نفس مدیران نیز فعالیت می‌کند. (در این مورد می‌توانید از طریق وب‌سایت مدیرشاد تماس حاصل فرمایید).

۶. تقویت حس مدیریت (توسعه‌ی شهودی):

در مرحله‌ی نهایی و پس از انجام تجزیه‌وتحلیل موقعیت، ارائه‌ی رهنمودهای صحیح و اجرای آن‌ها توسط کارکنان، ابتکار عمل را به‌عنوان یک مدیر در اختیار شما قرار خواهد داشت.

شاید به نظرتان عجیب جلوه کند ولی برخی از متخصصانِ مدیریت معتقدند در مواردی که مسائلی نوظهور و دشوار در برابر یک مدیر قرار می‌گیرد وی باید ضمن استفاده از تمامی شیوه‌هایی که توضیح دادیم؛ از حس درونی و شهودی خود نیز برای تشخیص راه‌حل درست کمک بگیرد.

این بحثی است که از آن تحت عنوان مدیریت توسط هوش عاطفی، یاد می‌شود.

۷. تقویت توانایی تصمیم‌گیری:

گاهی با وجود انجام همه‌ی موارد گفته‌شده، باز خطایی ناخواسته در تصمیم‌گیری مدیران روی می‌دهد.
برای پرهیز از چنین تجربه‌ی ناخوشایندی باید از گفتگوی درونی مثبت استفاده کنید و هیچ‌گاه در فکرتان خود را ملامت نکرده یا جمله‌های منفی در مورد قدرت مدیریت خودتان به کار نبرید. شما برنده‌ی میدان خواهید بود.

به این موضوع بیندیشید که در مقابل مشکل یا مسئله‌ی موجود چه موارد یا کارهایی را می‌توانید به شکلی متفاوت انجام دهید یا در مورد آن‌ها تصمیم‌گیریِ بهتری داشته باشید.

اعتماد به نفس مدیردر هنگام تصمیم‌گیری نهایی و پیش از آن، به خطاهای مشابهی که داشته‌اید بیندیشید اما این اندیشه نباید برای شما ترس به همراه بیاورد.
شاید این عبارت کمی عجیب به نظر برسد ولی سعی کنید پیش از تصمیم‌گیری در مورد موضوعِ مدیریتی جدید؛ از ترس‌ها و خطاهای مشابه خود در گذشته یک بررسی فنی به عمل آورید و سپس بر روی راه‌ها و امکان‌هایی که تصمیم‌گیریِ بهتر شما را امکان‌پذیر کند؛ متمرکز شوید.

نظر شما در مورد شیوه‌های افزایش تقویت اعتماد به نفس مدیران چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.