نقش کاریزما در افزایش فروش

0 604

کاریزما می‌فروشد! درعین‌حال که داشتن کاریزمای فروش دشواری‌هایی دارد؛ ولی فکر آن بسیار مهیج است.

در این مقاله به بررسی راه‌های فروش بیشتر با استفاده از کاریزما می‌پردازیم. با وب‌سایت مدیرشاد همراه باشید.

کاریزماچگونه کاریزما باعث افزایش فروش می‌شود؟

اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در مورد خودِ موضوع کاریزما و کاریزماتیک بودن دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا مقالات «۱۰ نکته برای تبدیل شدن به شخصیتی کاریزماتیک» و «چهره و تیپ کاریزماتیک چیست و چگونه می‌توان آن را داشت» را مطالعه بفرمایید.

فروشندگان یا بازاریابانی که داری کاریزما هستند در حقیقت مزیتی بی‌نظیر دارند.

آن‌ها دارای نوعی درخشندگی و جذبه برای دیگران هستند و انرژی خاصی را به مخاطبانشان منتقل می‌کنند. آن‌ها علاقه و شوق را به دیگران سرایت می‌دهند.

نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که افرادِ دارای کاریزمای فروش، همیشه مشتریان درست و آدم‌هایی را که به درد خرید می‌خورند را جذب می‌کنند.

دارا بودن کاریزما در زمینه‌ی فروش و بازاریابی، هر فروشنده یا مدیری را به‌سرعت از حد متوسط بودن جدا کرده و به رده‌های بالاتر فروش خواهد رساند.

چرا باید به فکر کسب کاریزما برای فروش بیشتر باشیم؟

امروزه و با توجه به جو حاکم بر اقتصاد و مسائل مالی، دیگر منطقی بودن به‌تنهایی برای موفقیت کافی به نظر نمی‌رسد.

دیگر انجام درست و از روی منطق کارهای فروش و بازاریابی فقط مانند بلیت ورودی به عرصه‌ی فروش است و نه تضمین کننده‌ی موفقیت حتمی در آن.

این واقعیتی است که در شرایط رکود اقتصادی بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.

به عبارت دیگر در دوران رکود اقتصادی استفاده از کاریزما در کنار مزایای محصول یا خدمتی که دارید؛ موتور دوم فروش شما را به کار می‌اندازد.

کاریزما مانند ارزش افزوده عمل می‌کند چون حس خوب و مؤثری از طرف بازاریاب یا فروشنده به مشتری منتقل می‌شود.

برخی‌ها معتقدند که کاریزما موردی است که به‌طور مادرزادی در برخی‌ها وجود دارد. این سخن چه درست باشد و چه غلط، نکته‌ی ثابت‌شده این است که کاریزما با انجام تمریناتی خاص قابل افزایش است.

ویژگی‌های افرادی که دارای کاریزما هستند:

تقویت ویژگی‌هایِ در پی آمده که ویژگی بازاریابان و فروشندگان کاریزماتیک نیز هست؛ به شما در زمینه‌ی افزایش فروش و تقویت بازاریابی‌تان کمک قابل توجهی خواهد کرد:

۱- خودتان را جذاب بدانید:

افزایش-فروش-با-افزایش-کاریزماکاریزما یعنی جذابیتی خاص که در حد چهره و ظاهر فرد، محدود نمی‌ماند.

حتی می‌توان گفت که بدقیافه‌ترین انسان‌ها نیز می‌توانند تا حد زیادی دارای کاریزما بشوند.

خود را دارای جذبه بدانید و همیشه در ذهنتان خود را فردی اثرگذار تلقی کنید و به خود بگویید که من فردی بانفوذ و اثرگذار هستم.

امکان دارد برخی افراد از این حس شما برداشت خوب یا بدی داشته باشند و این موضوع طبیعی است و نباید نظرات منفی دیگران شما را دچار تزلزل کند.

۲- به حرفتان باور داشته باشید:

کاریزما یعنی داشتن قدرت اقناع دیگران. برای این‌که بتوانید دیگران را قانع کنید ابتدا باید خودتان را قانع کرده باشید و به حرف خودتان ایمان بیاورید.

محصول یا خدمتی را که عرضه می‌کنید؛ بسیار عمیق‌تر از آنچه در دفترچه‌ی راهنمای شرکتتان نوشته شده یا مدیرتان به شما گفته بشناسید و به آن چنانچه هست باور داشته باشید.

از سوی دیگر، اصول اقناع دیگران نیز موضوعی است که مقدار زیادی از آن قابل یادگیری است و باید کسب آموزش‌های مفید در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهید.

۳- به حرف مردم اهمیت ندهید:

این سخن به معنای این نیست که فردی یک‌دنده و خودرأی باشید.

غرض از اهمیت ندادن به حرف مردم، راحت بودن با آنچه به آن اعتقاد دارید است.

وقتی که فکر می‌کنید کاری یا نظری درست دارید و بررسی‌های ضروری را نیز در این مورد انجام داده‌اید به نظرات این و آن توجه نکنید.

برای فروشنده یا بازاریابی که دارای کاریزما است؛ نظرات عوام اهمیتی ندارد. به آن‌ها اهمیت ندهید زیرا در غیر این صورت از درون، روحیه‌ی شما را مانند خوره خواهند خورد.

۴- به دیگران اعتماد و قوت قلب ببخشید:

کاریزمایکی از بهترین راه‌های اعتماد به نفس دادن به خود، بخشیدن اعتماد به نفس به دیگران است.

اگر فقط همین یک خصلت را در خودتان و در جریان فروش‌هایی که دارید و در رابطه با مشتریانتان اجرا کنید؛ نیمی از راه کسب کاریزمای فروش را طی خواهید کرد.

آیا با مشتریانی برخورد کرده‌اید که با وجود عالی بودن محصول یا خدمت و نیز اخذ توضیحات و تضمین‌های مختلف از فروشنده و با وجود آن‌که توان مالی خرید آن خدمت یا محصول را دارند؛ بازهم مردد می‌مانند و خرید نمی‌کنند؟!

آیا می‌دانید علت برخی از شکست‌هایی که در فروش و بازاریابی متحمل می‌شوید؛ بیش از آن‌که ناشی از عدم اعتماد به نفس شما باشد نشئت گرفته از عدم اعتماد به نفس مشتری به خودش است؟!

اگر خاطرتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم که به نظر می‌رسد در دوران رکود اقتصادی که سطح احتیاط در سطور پیشین گفتیم که رعایتِ مقررات و منطق برای پیروزی در فروش و بازاریابی به‌تنهایی کافی نیست و باید عامل کاریزما را نیز در برنامه‌ی بازاریابی و فروش خود بگنجانید.

یکی از نمونه‌هایی که صحت گفته‌ی فوق را ثابت می‌کند همین مثالی است که در مورد تردید بی‌جهت و غیرمنطقی برخی از مشتریان در هنگام خرید زدیم.

در این حالت و بخصوص در دوران رکود اقتصادی شما باید با کاریزمای خود طوری عمل کنید که به مشتری شهامت خرید کردن را انتقال دهید.

شما در زمانه‌ی حاضر نه تنها باید بر محصول و توضیح مزایای آن و جوِ رقابتیِ حاکم آگاه باشید و بنا بر آن‌ها توضیحات خاصی به مشتری ارائه کنید؛ بلکه باید به او اعتماد به نفس خرید را نیز انتقال دهید.

پیشنهاد می‌کنیم برای این کار برحسب محصول یا خدمتی که عرضه می‌کنید طرح‌ها و سناریوهای مشخصی تهیه کرده و آن‌ها را اجرا کنید و در هر آزمون و خطا به اصلاح سناریوهای دادن اعتماد به نفسِ خرید به مشتری بپردازید.

برای رسیدن به کاریزمای مورد لزوم برای این کار از همین امروز سرزنش کردن خودتان را در درونتان متوقف کرده و هرگاه که فکری منفی در مورد خود کردید برعکس آن را تجسم کرده و به خود قوت قلب دهید.

ادامه‌ی این تمرین، اعتماد به نفس شما را بسیار تقویت خواهد کرد.

نکته‌ی بعدی برای این‌که بتوانید تبدیل به شخصی شوید که خودش به دیگران اعتماد به نفس می‌دهد این است که بدانید در زمینه‌ی فروش دنبال چه هستید.

درست است که هدف شما فروش و بازاریابی است ولی برای خودتان باید تعریف کنید و از خودتان بپرسید که فروش به چه شرطی؟ یا بازاریابی به چه شرطی؟

وقتی هدف شما و خط قرمزهای آن مشخص باشد و حاضر نشوید که به خاطر شرایط یا افراد، آن خط قرمزها را زیر پا بگذارید؛ در خود نیرویی جدید احساس خواهید کرد؛ نیرویی که می‌تواند در اعتماد به نفس دادن به مشتریان برای گرفتن تصمیم نهایی خرید؛ بسیار کمک کند.

۵- ارتباط‌ گیری و مذاکره را یاد بگیرید:

خوشبختانه این دو موضوع کاملاً قابل یادگیری و تمرین هستند.

برخی افراد بدون رفتن به هیچ کلاسِ اصول و فنون مذاکره تا حد قابل قبول و حتی گاه زیاد، توانایی برقراری ارتباط سریع با انسان‌ها و رسیدن به تفاهم با آن‌ها را دارند.

چنین افرادی دارای کاریزما هستند. اگر شما جزو این افراد نیستید؛ نگران نباشید چون همان‌طور که اشاره کردیم؛ مهارت‌های ارتباط گیری و مذاکره قابل یادگیری هستند.

برای این‌که متوجه شوید که آیا واقعاً در مسیر ارتباط گیری و مذاکره‌ی بیشتر و بهتر با مشتریان قرار دارید یا نه به این نکته توجه کنید که آیا فروشندگی و بازاریابی و ملاقاتِ مبتنی بر موضوع فروش و بازاریابی توسط شما برایتان کاری دلپذیر و جالب هست یا نه.

اگر متوجه شدید که چنین است و از چالش‌های فروش تا حدی به ذوق می‌آیید؛ بدانید که در زمینه‌ی کاریزما در حال پیشرفت هستید.

چنین ذوقی دانسته یا ندانسته در رفتارهای شما و ارتباطاتتان و نحوه‌ی گفتار و مذاکره‌تان به نحوی مثبت منعکس خواهد شد.

اگر خاطرتان باشد در سطور قبلی گفتیم که به حرف مردم اهمیت ندهید اما در این قسمت رویِ دیگرِ این سکه را نمایش می‌دهیم و آن عبارت است از توجه به حرف مشتریانتان.

به حرف مشتریانتان حتی اگر اشتباه باشد اهمیت بدهید و به این نکته بیندیشید که چطور می‌توانید حتی از یک حرف اشتباه مشتری برای افزایش فروش خود استفاده کنید.

فراموش نکنید که افزایش کاریزمای بازاریابی و فروش و به‌طور کلی افزایش کاریزما، در یک شب ممکن نیست.

لطفاً مواردی را که گفته شد از همین امروز اجرا و تمرین کنید و نتایج آن را با ذکر تاریخ برای خودتان بنویسید.

هرازگاهی نتایجتان را مقایسه کرده و با افزایش میزان فروشتان واقعیت داشتن افزایش کاریزما را از طریق تمرین‌هایی که ذکر کردیم تجربه کنید.

در مقاله‌ی بعدی به بحث خلق کاریزما در فروش اینترنتی خواهیم پرداخت.

برخی منابع (ترجمه و تلخیص):

https://www.lizwendling.com/business-coach/5-secrets-of-sales-charisma/

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.