نوجوانان و تقویت اعتماد به نفس در دوستی

0 365

اعتماد به نفس در دوستی نوجوانان و راه‌هایی که می‌توان به آن‌ها در انتخاب دوستان خوب کمک کرد در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

با وب‌سایت مدیرشاد همراه باشید.

با این روش‌ها اعتماد به نفس در دوستی را تقویت کنید:

۱- با نوجوان در مورد احترام صحبت کنید:

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که نوجوان باید در زمینه‌های واقعی زندگی خود دوست یابی کند و نه زمینه‌های گذرا و موضوعات صرفاً مقطعی و هیجان انگیز که فقط مد روز هستند

همیشه در جمع‌های همه پسند نوجوانان و در حقیقت کاذب، فشارِ برتری طلبی زیاد وجود دارد و تعداد جوایز یا پاداش‌ها کم است.

از طرف دیگر، در دوستی واقعی، احترام متقابل مهم‌ترین مسئله است و در جمع‌های کاذب نوجوانان، شدت رقابت بر سر مسائل فانتزی و غیرواقعی باعث از بین رفتن احترام متقابل خواهد شد.

اعتماد-به-نفس-در-دوستی-نوجوانانبه همین دلیل باید به نوجوان خود یاد بدهید که دوستی پایدار وقتی به دست خواهد آمد که دو دوست همدیگر را درک کرده و نسبت به هم احساس احترام کنند.

به نوجوان یاد بدهید که دوستان باید نسبت به هم احساس مسئولیت کنند. مشکلات را باهم حل کنند و اگر در هر موردی اختلاف نظر داشته باشند، باز هم احترام همدیگر را نگه دارند.

۲- یک مدل رفتاریِ اعتماد به نفس در دوستی برای نوجوان ایجاد کنید:

به‌عنوان یک پدر یا مادر یا یکی از افراد خانواده با زدن مثال‌هایی از دوستان خود به نوجوان بفهمانید که ارزش دوستی به تعداد دوستان نیست بلکه بستگی به کیفیت دوستان دارد.

روش‌های-تقویت-اعتماد-به-نفس-در-دوستیبه او بفهمانید که یک یا دو دوستی باکیفیت، بهتر از ده‌ها رابطه‌ی ظاهری دوستی است.

۳- به نوجوان در افزایش اعتماد به نفس در دوستی‌های او کمک کنید:

در اینجا بهترین روش، نه نصیحت کردن بلکه ایجاد موقعیتی برای تجربه کردن دوستی واقعی توسط نوجوان است.

کمک کنید که نوجوان، جمع‌هایی را که هم با مسائل اصلی زندگی او مرتبط است و هم به او ذوق و شادی می‌بخشد را کشف کند.

می‌توانید او را از جمع دانشمندان جوان تا به‌به باشگاه ورزشی مخصوص نوجوانان ببرید تا علاقه و ذوق اصلی خود را همراه با یافتن دوستانی خوب تعقیب کند و مهم‌تر از همه این‌که اعتماد به نفس او با شرکت در جمع‌های مناسب تقویت شود.

۴- دوستان فرزند نوجوان خود را در خانه‌تان بپذیرید:

یکی از بهترین راه‌های تقویت اعتماد به نفس و نیز کنترل دوستی‌های فرزند نوجوان، تبدیل کردن خانه به‌جایی راحت و مناسب برای او و دوستانش است.

فرزندتان را تشویق کنید که دوست یا دوستانش را به خانه‌تان دعوت کند.

این کار بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای به شما کمک خواهد کرد که مراقب ارتباطات فرزند خود باشید و از ویژگی‌های دوستان فرزندتان تا حد زیادی باخبر شوید.

می‌توانید دورهمی‌هایی در خانه‌تان برای فرزندتان و دوستانش ترتیب دهید و یا گروهی از دوستان او برای درس خواندن به خانه‌ی شما بیایند.

با مشاهده‌ی دوستان او و روابط آن‌ها کمابیش پی خواهید برد که فرزند شما و دوستانش کجاها می‌توانند بروند و چه‌کارهایی می‌توانند بکنند و دوستان فرزندتان چه نوع نوجوانانی هستند و اعتماد به نفس در دوستی او تا چه حد است.

اعتماد به نفس در دوستی

اگر در رابطه‌ی فرزند نوجوان خود با دوستش متوجه موضوعی شدید که شما را نگران کرد؛ حتماً در تنهایی و به‌طور خصوصی در این مورد با او حرف بزنید.

در این صحبت خصوصی، معیارهای اخلاقی خانواده‌تان و قواعد اجتماعی را به زبانی ساده به او توضیح بدهید.

هنگام صحبت کردن در این مورد به او و دوستش هیچ اشاره‌ای نکنید؛ بلکه در مورد عواقب بی‌اخلاقی یا هر مسئله‌ی دیگری که وجود دارد به‌طور کلی ولی صریح با او حرف بزنید؛ طوری که او را تحت تأثیر قرار دهد.

در پایان، به یادآوری کنید که محبت بدون شرط و درستکاری از شرایط دوستی پایدار است.

موارد گفته‌شده را حتماً پیگیری کنید زیرا دوستی دوران مدرسه و نوجوانی می‌تواند برای یک عمر طول بکشد، چه بهترین دوستی باشد و چه بدترین.

نظر شما در مورد نوجوانان و اعتماد به نفس در دوستی چیست؟

منابع (ترجمه و تلخیص):

https://www.sheknows.com/parenting/articles/837719/helping-teens-form-real-friendships/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.