۱۳ نکته برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر

13 نکته برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر

0 452

در این مقاله افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر از دیدگاه سه نفر روانشناس به نام‌های «آنیه بوگ» (Anea Bogue)، «کاترین اشنایدر اِدِر» (Catherine Steiner-Adair) و «مری رونی» (Mary Rooney)  به‌طور چکیده بیان شده است. با مدیرشاد همراه باشید.

اعتماد به نفس دخترافرایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر توسط والدین

در تمام دنیا در مورد افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر یک دوگانگی وجود دارد.

  • تقویت اعتماد به نفس بر اساس قیافه و شکل ظاهری دختر نوجوان
  • تقویت اعتماد به نفس بر اساس فعالیت‌ها و مهارت‌های او

نباید اعتماد به نفس در نوجوانان دختر را بر پایه‌ی بهتر شدن شکل ظاهری آن‌ها در بازه‌های زمانی حال یا آینده بنا کرد.

اعتماد به نفس دختران نوجوان باید بر پایه‌ی کارهایی که بتوانند در زندگی روزمره و در اجتماع انجام دهند بنا نهاده شود.

به این منظور تنی چند از روانشناسان و مشاوران که نامشان ذکر شد، رعایت نکته‌های زیر را توصیه می‌کنند:

نکته‌های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر

۱- در قبول تیپ ظاهری‌اش به او کمک کنید: تأثیر مادران از جنبه‌ی چگونگی داشتن تصویر فیزیکی از خود، بر روی دخترانشان بسیار زیاد است.

یک مادر نباید در مورد جسم خود کلمات منفی در مقابل دختر نوجوانش بگوید.

کاترین اشنایدر به‌عنوان یک روانشناس نام این موضوع را «اخلاق بیان» گذاشته است.

۲- در دختر نوجوان نسبت به رسانه‌ها نگرش نقادانه ایجاد کنید:

برای افزایش اعتماد به نفس در دختر نوجوان بهتر است که والدین همراه با آن‌ها برنامه‌های تلویزیون یا سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را گاهی باهم تماشا کنند و والدین از ابتدا سعی داشته باشند که در دختر نوجوان خود نگاه نقادانه‌ای در مورد رسانه‌های مختلف به وجود بیاورند.

۳- برای خواسته‌هایش اجازه‌ی تلاش به او بدهید: نباید هرچه را که دختر نوجوانتان خواست تا آخرین مرحله شخصاً در اختیار او قرار دهید.

برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر باید آن‌ها را تشویق کرد که برای به دست آوردن آنچه می‌خواهند خودشان نیز اقدام کنند.

روانشناس آنیه بوگ می‌گوید: «برای دختر نوجوانتان فرصت‌هایی ایجاد کنید تا حرف بزند و با زبان و کلام خود وارد عمل شود.»

برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر باید فرصت‌های انتخاب برای آن‌ها فراهم کنید.

۴- دختر نوجوان را در یکی از تیم‌های ورزشی عضو کنید:

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دخترمحققان متوجه شده‌اند که دخترانی که در تیم‌های ورزشی حضور دارند، از سطح اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند.

آنیه بوگ معتقد است دختران نوجوانی که در تیم‌های ورزشی حضور دارند هم نسبت به سایر دختران و هم در مقبل پسران از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار می‌شوند.

۵- با طرز لباس پوشیدن او برخورد مناسب داشته باشید: به‌عنوان یک مادر، اگر نسبت به دخترتان از جنبه‌ی لباس پوشیدن و شکل ظاهری، تفاوت زیادی داشته باشید، اجازه دادنتان به او برای این‌که طبق میل خودش لباس‌هایش را انتخاب کند کار مشکلی خواهد بود.

بهتر است در حد متعارف به او اجازه دهید که لباس‌هایش را خودش انتخاب کند.

۶- به تعریف از شکل ظاهری دختر نوجوان بسنده نکنید:

روش‌های-افزایش-اعتماد-به-نفس-در-نوجوانان-دخترخیلی مهم است که تمرکز ستایش‌های شما از دخترتان نه بر روی تعریف از شکل و شمایل او بلکه بر روی ستایش از کارهای او باشد.

برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر به ازای هر یک تعریفی که از شکل ظاهری آن‌ها می‌کنیم باید حداقل دو ستایش واقعی در مورد کارهایی که انجام داده‌اند بگوییم.

۷- به پرورش استعدادهایی که با شکل ظاهری دختر نوجوان ارتباط ندارد کمک کنید: مری رونی هم به‌عنوان یک روانشناس معتقد است که برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر به‌جای این‌که نقطه‌ی تمرکزمان را بر روی خوش سلیقه و خوش لباس بودن دختر نوجوان بگذاریم باید تمرکزمان بر روی انجام فعالیت‌هایی توسط او باشد که اعتماد به نفس را تقویت می‌کنند.

فعالیت‌هایی مانند ورزش، فعالیت‌های هنری و هر چیزی که در قالب یک خلاقیت و آفرینندگی و یا شرکت در جمع‌ها  کمک کند که نوجوانان دختر بتوانند توانایی‌های خود را ارائه کنند.

۸- در مورد مسائل و برنامه‌های درسی دختر نوجوانتان صحبت کنید: هدف از این کار متشکل کردن و قوی‌تر کردن ارتباط خانوادگی است. نظر دخترتان را در مورد برنامه‌های درسی او بپرسید و با او در این مورد صحبت کنید.

۹- بیشتر از نتایج، روی تلاش‌های او متمرکز شوید: مری رونی می‌گوید برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر باید روی نتایجی که آن‌ها به دست می‌آورند کمتر تمرکز کنید.

او معتقد است که والدین باید بر روی تلاش‌ها و پرورش توانایی‌های جدید دختر نوجوان خود متمرکز شوند. مهارت و استاد بودن، چیزی است که اعتماد به نفس به وجود می‌آورد.

هم‌چنین لازم است که به دخترتان یاد بدهید که شکست را تحمل کند تا روحیه‌ای انعطاف‌پذیر داشته باشد.

۱۰- در خانه به مجلاتی که می‌خوانید دقت کنید:

کاترین اشنایدر به‌عنوان یک روانشناس می‌گوید که محققان در نتیجه‌ی تحقیقات متوجه شده‌اند کسی که ۱۵ دقیقه به یک مجله‌ی ُمد نکاه کند شروع به مقایسه کردن خود با کاراکترهای آن مجله خواهد کرد.

والدین باید به خاطر دختر نوجوانشان نسبت به مجلاتی که در خانه می‌خوانند و موارد مشابه، دقت لازم را داشته باشند.

۱۱- اجازه ندهید فرزندانتان یکدیگر را مسخره کنند:

محیط خانواده نباید اجازه داد که فرزندان و اعضای خانواده چه دختر و چه پسر یکدیگر را در مورد لباس پوشیدن یا غذا خوردن و هر مورد دیگری مسخره کنند. این موضوع تأثیر بسیار بدی روی اعتماد به نفس دارد.

۱۲- پدران نباید دختران نوجوان را بیش از حد محدود کنند:

راه- افزایش-اعتماد-به-نفس-در-نوجوانان-دخترآنیه بوگ معتقد است که برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر پدر خانواده نباید با دختر نوجوان طوری رفتار کند که او احساس حقارت و نداشتن چاره کند.

مثلاً وقتی دختر نوجوان می‌خواهد خوش قیافه و زیبا باشد یک پدر نباید با او با کلمات تحقیرآمیز یا تند برخورد کند.

به‌جای این کار باید زمینه‌ها و فرصت‌هایی برای دختر نوجوان خود فراهم آورد که او به‌جای متمرکز شدن بر فقط زیباتر دیده شدن، بر روی آن فعالیت‌های مفیدتر متمرکز شود.

فعالیت‌هایی مانند ورزش و هر فعالیت خلاقانه و مفید دیگر.

در ضمن، پدرها باید همیشه این جمله را بگویند که اگر من فعالیتی را با پسرم می‌توانم انجام دهم باید برای انجام آن فعالیت با دختر نوجوانم نیز آمادگی داشته باشم.

گفتن این سخن، تأثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر دارد.

۱۳- هر اتفاقی هم که بیفتد، مطمئن باشید که او می‌داند دوستش دارید:

مری رونی به‌عنوان یک روانشناس معتقد است چندان مهم نیست که سلیقه‌ی دختر نوجوان در لباس پوشیدن یا حضور در جمع چگونه است، مهم این است که او مطمئن باشد که والدینش دوستش دارند؛ چون نظر والدین برای دختر نوجوان به‌اندازه‌ی نظر دوستان و یا حتی بیشتر از آن‌ها مهم است.

منبع (ترجمه و تلخیص):

https://childmind.org/article/13-ways-to-boost-your-daughters-self-esteem/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.