۶ روش افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

0 1,129

نداشتن اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی می‌تواند تلخ‌ترین خاطره‌ها را برای هر کسی (در عین دارا بودن لیاقت و شایستگی) رقم بزند و حتی سرنوشت فرد را برای همیشه عوض کند! برای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی با وب‌سایت مدیرشاد همراه باشید.

اعتماد به نفس در مصاحبه شغلیوقتی که داشتن اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی مسئله‌ی بودن یا نبودن است!

هرچند که در برخی موارد، داشتن اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی اولین چیزی نیست که منظورِ نظر مصاحبه‌کننده است؛ ولی این موضوع از اهمیت تلاش برای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه نمی‌کاهد؛ پس شگردهای در پی آمده را آموخته و در مصاحبه‌های شغلی به کار ببرید:

۱- آماده شدن برای مصاحبه:

پیش از حضور در مصاحبه‌ی استخدامی باید دقیقاً برای خود تعریف کنید که هدف شما از شرکت در آن مصاحبه چیست و می‌خواهید تحت چه شرایطی در شرکت مذکور استخدام شوید.

به‌عنوان اولین اقدام ذهنی، به مصاحبه‌ی استخدامی به چشم یک سِری سؤالات تستی که پشت سر هم از شما پرسیده خواهند شد؛ ننگرید.

۲- اعتمادبه‌نفس و نه غرور:

تفاوتی که در داشتن اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی با انواع دیگر اعتماد به نفس وجود دارد مغرور جلوه نکردن و در عین حال دارای اعتماد به نفس بودن است.

اگر حتی تا اندازه‌ی کمی مغرور جلوه کنید به احتمال زیاد استخدام نخواهید شد مگر این‌که شرکت استخدام‌کننده نیازی ویژه به شما داشته باشد یا این‌که در زمینه‌ای دیگر امتیاز بیشتری به آن‌ها واگذار کنید.

برای این‌که از ابتدا در مصاحبه‌ی استخدامی با اعتماد به نفس کامل حضور یافته و در عین حال رفتارتان حمل بر غرور و تکبر بی‌جا نشود در مورد کارهایی که در زمینه‌ی شغلی‌تان به‌خوبی انجام داده‌اید و بخصوص در مورد چگونگی انجام کارهای موفقتان با فرد مصاحبه‌کننده سخن بگویید.

۳- از به کار بردن عناوین اداری، رسمی و پرطمطراق برای خود به‌ندرت استفاده کنید:

طبق نظر برخی از مربیان اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی، در هنگام استخدام هرچند در رزومه‌ی خود سِمت‌های مختلفی را که احتمالاً داشته‌اید ذکر کرده‌اید؛ ولی بهتر است بیشتر از یک بار به این عناوین اشاره نکنید و به‌جای آن برای موفقیت‌هایی که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم داستان‌هایی واقعی در چنته داشته باشید.

شما باید برای هر یک از موفقیت‌های کاری خود و نحوه‌ی انجام آن چندین سناریو و داستان تهیه کنید. تأثیر تعریف داستان واقعیِ موفقیت که به‌خوبی طراحی شده و به‌طور خاصه گفته شود از تأکید بر روی سِمت‌هایی که قبلاً داشته‌اید بسیار کارسازتر خواهد بود.

در داستان موفقیت خودتان فقط بر نتیجه‌ی کارهایتان تأکید نکنید بلکه روی این موضوع مانور دهید که چگونه تا به آن مرحله پیش رفته‌اید؛ مثلاً آیا شما مشکل بزرگی را که در محل کار قبلی خود حل کرده‌اید را با استفاده از «توفان فکری» انجام داده‌اید؟ یا آیا منابعی عالی در اختیار داشتید که راه‌حل مشکلات شرکت قبلی را با عمل به دستورات آن منبع حل کردید؟

در هنگام شرح این وقایع، به استعدادها، توانایی‌ها و نیز مهارت‌های خود اشاره کنید.

با شیوه‌ی فوق، مصاحبه‌کننده اطلاعات بیشتر و بسیار بهتری از شما در اختیار خواهد داشت. از سوی دیگر وقتی که شما حکایت موفقیت‌های خود را بیان کنید صاحب اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی خواهید شد و غرور شما از بابت کارهایی که با موفقیت انجام داده‌اید؛ یک غرور کاذب و منفی نخواهد بود.

۴- یکی از نقاط ضعفتان را نیز تحت شرایطی بگویید:

طبق یکی از شگردهای اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی برای این‌که داستان فعالیت کاریِ شما باورپذیرتر باشد در ضمنی آن، یکی از مواردی را که در آن موفق نشده‌اید را نیز بگنجانید و به‌طور مختصر به آن اشاره کنید. این مورد باید موردی کوچک و جانبی باشد اما گفتن آن به جنبه‌های مثبت داستان فعالیت‌های کاریِ شما قدرت و واقعیت بیشتری می‌بخشد.

وقتی که به یکی از نقطه‌ضعف‌های خود اشاره کردید بلافاصله آن را به دو مورد دیگر ربط دهید؛ یا بگویید که چگونه توانستید آن ضعف را در خودتان برطرف کنید و یا به بیان این نکته بپردازید که برای تمام عمر از آن نقطه‌ضعفتان درس گرفته‌اید.

۵-وارد بازی «من بهترم» نشوید:

به اعتقاد برخی از مشاوران اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی گاهی متقاضی استخدام به‌قدری در کار خود ماهر و مسلط است که خواسته یا ناخواسته با مسئول استخدام وارد نوعی مسابقه‌ی «من بهتر از تو هستم» می‌شود. در چنین حالتی به مسئولان استخدام یا دیگر مدیران آن شرکت حس تحقیر شدن دست خواهد داد.

6 روش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلیاگر قصدتان استخدام شدن در آن شرکت است وارد این بازی نشوید زیرا حتی در صورت داشتن مهارت بسیار زیاد هم به‌احتمال‌زیاد از شما خوششان نخواهد آمد؛ در عوض، مهارت‌های خود را به‌طور مستقل و نه در مقایسه با مهارت‌های فرد استخدام‌کننده شرح دهید؛ او خود متوجه ضعف‌هایش خواهد شد؛ البته در اکثر چنین مواردی اگر فرد مذکور جزو مدیران به‌اصطلاح «کوتوله» و ضعیف پرور باشد؛ باز با استخدام شما به خاطر هراس از موقعیت خود مخالفت خواهد کرد؛ اما اگر یک مدیر آگاه باشد و در صورتی که شما با او وارد بازی من بهترم نشوید؛ به‌احتمال‌زیاد استخدامتان خواهد کرد.

صرف‌نظر از موضوع استخدام شدن یا نشدن، به این امر از جنبه‌ی انسانی آن نیز نگاه کنید. اگر مهارت شما بالاتر از کسانی است که قصد استخدامتان را دارند؛ سعی کنید از این موضوع برای دوستی و همیاری بیشتر بهره ببرید و نه به‌عنوان یک اهرم تحقیر.

۶- کاری کنید که با شما احساس هم ذات پنداری کنند:

روش‌های اعتماد به نفس در مصاحبه شغلیبعضی از مشاوران اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی از ما می‌خواهند به این نکته توجه داشته باشیم که شرکت‌ها یا کسب‌وکارهایی که به استخدام افراد می‌پردازند؛ بیشتر مایل به استخدام کسانی هستند که تجربه‌ی از سر گذراندن مشکلاتی مانند آنچه خودشان تجربه کرده‌اند را دارند.

اگر آن‌ها احساس کنند که تجربیات کاری شما و یا مشکلاتی که درزمینه‌ی کاری‌تان گذرانده‌اید به‌نوعی شبیه به آن مواردی است که خودشان شخصاً تجربه کرده‌اند؛ بدون شک شما را استخدام خواهند کرد؛ پس هوشیار باشید و از بین سخنان آن‌ها حدس بزنید که چه مسیری را در کسب‌وکارشان طی کرده‌اند و نقاط مشترکی را که در زمینه‌ی چنین تجربیاتی با آن‌ها دارید؛ برجسته کرده و توضیح دهید. 

منبع (ترجمه و تلخیص):

https://www.job-hunt.org/recruiters/job-interview-confidence.shtml

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.